سرخط خبرها

۸  گفتار از شاعر بریتانیا درباره حکیم توس

  • کد خبر: ۲۳۳۷۲۸
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
۸  گفتار از شاعر بریتانیا درباره حکیم توس
در تازه‌های نشر این هفته، یک جستار درباره فردوسی و «شاهنامه» و چند تجربه نگاری را معرفی می‌کنیم.

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ عناوین جذابی در تازه‌های نشر آخرین روز‌های خرداد به چشم می‌خورد. می‌توانیم یک اثر درباره فردوسی و «شاهنامه» بخوانیم و همچنین دو روایت مستند، یکی با درون مایه علمی و البته محیط زیستی و دیگری مبتنی بر مفاهیم روان شناختی. دوسه اثر تخصصی هم هست. در انتهای فهرست هفت گانه این هفته، از چند داستان و رمان نوجوان هم نام برده ایم.

جستار‌هایی تازه درباره فردوسی و شاهکارش

«هشت جستار درباره فردوسی و شاهنامه»، نوشته دیک دیویس، انتخاب و ترجمه مسعود جعفری جزی، نشر نیلوفر، ۲۷۲ صفحه، ۲۶۵ هزار تومان.

اولین عنوان فهرست امروز را به فردوسی و «شاهنامه» اختصاص داده ایم؛ کتابی در قالب یکی از ژانر‌های خوش خوان امروز، یعنی جستار. این اثر هشت جستار در موضوعات مختلف، چون بررسی منابع فردوسی در سرایش «شاهنامه»، دین و زن در «شاهنامه»، بررسی ابعاد مختلف شخصیت رستم، و بیت‌های الحاقی این اثر را شامل می‌شود. دیویس از پژوهشگران و مترجمان نامدار آثار کلاسیک فارسی است که در دانشگاه منچستر ادبیات فارسی خوانده است. او همچنین شاعری است که حتی مخالفان دیدگاه هایش به تازگی و اصالت نگاه او اذعان دارند.

نواندیشی دینی بر اساس سیره پیامبر (ص)

«پیامبری و قرارداد: نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) بر اساس الگوی قرارداد»، نوشته داوود فیرحی، تنظیم اکبر محمدی، نشر نی، ۴۴۰ صفحه، ۳۸۰ هزار تومان.

این کتاب بیان مفصل نظریه‌ای است در باب سیره حکمرانی رسول خدا که در واقع آخرین پروژه زنده یاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی، از استادان علوم حوزوی و علوم سیاسی، است. او در طرح نامه‌ای که برای تألیف این کتاب مرقوم کرده، از این گفته است که بیشتر پژوهش‌ها در جهان اسلام بدون اینکه به سیره پیامبر اکرم (ص) توجه کنند، بر سنت خلفای راشدین یا اندیشه‌های کلامی شیعه متمرکز می‌شوند، درحالی که برای نواندیشی دینی و تجدد سیاسی و اصلاح نهاد دولت در ایران و دیگر جوامع اسلامی، تحلیل ماهیت دولت پیامبر اهمیتی ویژه دارد.

فردا اتفاق بهتری می‌افتد

«فرداها»، نوشته ملیسا ده کوستا، ترجمه آریا نوری، نشر آموت، ۳۶۵ صفحه، ۲۵۵ هزار تومان.

جمله‌ای که روی جلد این کتاب درج شده است، می‌گوید: «پذیرفتن این حقیقت که هیچ چیز در این دنیا دائمی نیست، اولین قدم به سوی آرامش است.» «فرداها» روایت زندگی آماند است؛ دختری که اتفاق بدی را از سر گذرانده که به سوی ناامیدی سوقش داده است. اما او بعد از اینکه به روستایی پناه می‌برد، با اتفاقات جذابی روبه رو می‌شود که مسیر زندگی اش را عوض می‌کند. مطالعه این رمان شاید برای همه آن‌هایی که احساس می‌کنند این روز‌ها درگیر خمودگی و روزمرگی شده اند، تلنگری امیدبخش باشد. نویسنده این اثر در سال۲۰۲۰ یکی از نویسنده‌های پرفروش فرانسه بوده است.

تجربه‌های یک قربانی افسردگی

«یادداشت‌هایی بر سیاره مشوش»، نوشته مت هیگ، ترجمه شیرین ملک فاضلی، نشر برج و نشر هوپا، ۲۹۶ صفحه، ۲۲۵ هزار تومان.

چهارمین عنوان فهرست ما کتابی است که روی یکی از شناخته شده‌ترین پیامد‌های زندگی مدرن در روزگار کنونی، یعنی اضطراب و تشویش مداوم، دست گذاشته است؛ تشویشی که پیامد دمخوربودن همیشگی با فناوری است و قرارگرفتن در معرض شبکه‌های مختلف اجتماعی و انبوه خبرها. مت هیگ کسی است که قربانی افسردگی و حملات اضطرابی ناشی از این وضعیت شده، اما درنهایت راهی برای رهایی از این وضع پیدا کرده است. او در این اثر تلاش می‌کند با روش‌هایی ساده به ما بگوید چگونه می‌توانیم آرام‌تر و شادتر زندگی کنیم.

روایت فروپاشی یک زن و یک شهر

«شب هرگز کاراکاس را ترک نخواهد کرد»، نوشته کارینا ساینس بورگو، ترجمه ایمان رهبر، نشر خوب، ۲۷۰ صفحه، ۱۹۰ هزار تومان.

رمان تازه نشر خوب قصه زنی به نام آدلایدا را روایت می‌کند که با اتفاقات پشت سر هم و عذاب آوری دست وپنجه نرم می‌کند. او به تازگی مادرش را از دست داده است؛ خانه اش را نیز شورشیان تصاحب کرده اند. دراین میان، فقط یک بارقه امید هست که می‌تواند او را از دل این منجلاب به بیرون هدایت کند و آن مرگ زنی است با شباهت بسیار به خودش! مجله «تایمز» در سال ۲۰۱۹ این کتاب را در فهرست صد کتاب مهم سال قرار داد.

روایت زندگی یک انسان در کنار شامپانزه‌ها

«در سایه انسان»، نوشته جین گودال، ترجمه حمیدرضا حسینی و عبدالحسین وهاب زاده، نشر نو، ۳۸۹ صفحه، ۴۸۰ هزار تومان.

در سال۱۹۶۰ زن جوانی تصمیم می‌گیرد تک وتن‌ها به دل جنگل‌های صعب العبور گمبه در تانزانیا بزند تا مدتی کنار شامپانزه‌ها زندگی کند. هدف او از این کار بررسی زیست این جانوران (به عنوان نزدیک‌ترین خویشاوندان انسان) و دیدن و ثبت وضبط همه جوانب حیات فردی و اجتماعی چند نسل از شامپانزه‌ها از تولد تا مرگ است. «در سایه انسان» در واقع روایت هم زیستی نویسنده با این جانوران است و شرح صبوری بسیار او برای پذیرش از طرف آن ها.

۸  گفتار از شاعر بریتانیا درباره حکیم توس

مفهوم «ادراک» و هرآنچه از آن نشئت می‌گیرد

«پدیدارشناسی ادراک»، نوشته موریس مرلوپونتی، ترجمه مسعود علیا، نشر نی، ۶۶۴ صفحه، ۷۶۰ هزار تومان.

این کتاب فلسفی درباره پدیده «ادراک» صحبت می‌کند. مفهومی که نویسنده اثر درباره آن می‌گوید، یکی از سطوح بنیادین تماس و مراوده ما با جهان است؛ دیگر سطوح شناخت و فهم ما از این مفهوم نشئت می‌گیرد. از این اثر با عنوان شاهکار موریس مرلوپونتی یاد می‌شود و یکی از امّهات متون فلسفه در قرن بیستم؛ اثری که در واقع رساله دکتری این فیلسوف نام آشنای فرانسوی است و در گذر زمان به یکی از کتب مرجع کلاسیک تبدیل شده است. احساس، زمان و زمان مندی و آزادی نیز از جمله مفاهیمی هستند که نویسنده در این اثر از آن‌ها صحبت می‌کند.

چند انتخاب دیگر برای دوستداران رمان

برای علاقه‌مندان به خواندن داستان‌های بلند، ازجمله جوان و نوجوان، چند پیشنهاد ویژه داریم که همه از تولیدات نشر افق هستند: «آپارتمان پنج سویم» اثر مینه سوئوت، «بادها» نوشته ماریو بارگاس یوسا، رمان‌های نوجوان «گیلی هاپکینز بزرگ» اثر کاترین پترسون و عاشقانه کلاسیک «بربادرفته» نوشته مارگارت میچل.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->